Toelichting op de financiële afwijkingen

Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Verkeer, Vervoer en Waterstaat

De lasten en baten van het programma zijn hieronder weergegeven.

Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Begroting voor wijziging 2023

Begroting na wijziging 2023

Rekening 2023

Taakvelden BBV (excl. reserves)

Lasten (x € 1.000)

0.63 Parkeerbelasting

-3

-3

0

2.1 Verkeer en vervoer

-11.897

-16.428

-11.943

2.2 Parkeren

-90

-138

-93

2.3 Recreatieve havens

-94

-89

-89

2.5 Openbaar vervoer

-71

-1.500

-489

Totaal Lasten

-12.155

-18.158

-12.614

Baten (x € 1.000)

0.63 Parkeerbelasting

222

205

148

2.1 Verkeer en vervoer

630

870

1.394

2.2 Parkeren

23

23

31

2.3 Recreatieve havens

0

0

0

2.5 Openbaar vervoer

2

166

228

Totaal Baten

877

1.264

1.801

Gerealiseerd saldo van baten en lasten

-11.279

-16.895

-10.812

Totaal toevoegingen

-3.733

-4.262

-4.398

Totaal onttrekkingen

5.691

8.248

5.137

Gerealiseerd resultaat

-9.321

-12.909

-10.072

Toelichting

Bedragen x € 1.000

Toelichting afwijkingen Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat

Incidenteel/
structureel

Nadeel

Voordeel

Budgetoverhevelingen

Uitbreiding fietsenstalling oostzijde station Geldermalsen

I

914

Neutraal tussen programma's

Organisatiekosten

I

43

BR Flexibele kern (organisatiekosten)

I

255

BR Kerngericht werken (Verkeersbeleid)

I

45

BR Precariobelasting (verkeersontsluiting Geldermalsen Oost)

I

1.393

BR Precariobelasting (PHS)

I

6

Algemene reserve (fietspaden onder de Waalbrug)

I

50

Overig

Heffingen parkeren

S

53

Leges kabels/nutsbedrijven

I

121

Electrakosten openbare verlichting

I

23

Straatreiniging/onkruidbestrijding

I

28

Verkeersbeleid

I

19

Digitaal parkeervergunningensysteem

I

35

Verkeersregelinstallatie

I

56

Projectleider A2

I

24

Gladheid

I

15

Zwerfafval

I

39

Diverse kleine verschillen

I

10

Subtotaal

147

2.982

Totaal saldo verschillen Programma 3

2.835

Budgetoverhevelingen

Binnen dit programma zijn geen budgetoverhevelingen.

Fietsenstalling oostzijde station Geldermalsen
Bij nieuw beleid 2021 is 800.000 euro opgenomen voor de bouw van de fietsenstalling. De voorbereiding hiervan is gestart in 2022.

Tussen programma's

Organisatiekosten
Voor een toelichting verwijzen wij naar de toelichting in programma 1.

Bestemmingsreserve Flexibele kern
Voor een toelichting verwijzen wij naar de toelichting in programma 1.

Onderstaande incidentele projectbudgetten worden onttrokken aan de algemene reserve, reserve Precario of de reserve kerngericht werken. Binnen dit programma geeft dit een voordeel en op de programma's 10 en  7 een nadeel aangezien dit bedrag niet onttrokken wordt aan de reserves.

Fietspaden onder de Waalbruggen
Het project is nog niet compleet afgerond, met dit project zou er ook een struinpad worden aangelegd tussen de twee bruggen (autoverkeer en spoor) van de kern naar de uiterwaarden en nog een landbouwsluis.

Verkeersontsluiting Geldermalsen-Oost
Het budget is gereserveerd voor onderzoeken, ontwerpen, maar ook als eerste bijdrage aan de feitelijke uitvoering. In 2022 is gewerkt aan nadere onderzoeken. Het totale proces is meerjarig en kon niet in 2023 worden afgerond. Dit project wordt gedekt uit de reserve Precario. Doordat dit project net is gestart, is er binnen dit programma een voordeel van 1.393.000 euro.

Mobiliteitsprogramma: toegankelijkheid looproutes, piekbelasting dijken en Hubs in de kernen
Bij de Perspectiefnota 2023 is 65.000 euro ter beschikking gesteld vanuit de reserve kerngericht werken.

Overig

Heffingen parkeren
Vanwege beperkte capaciteit zijn er minder naheffingen opgelegd.

Aanleg kabels nutsbedrijven
De gemeente heft leges aan netbeheerders voor de instemmingsbesluiten die op basis van de Algemene verordening kabels en leidingen (AVKL) worden afgegeven voor werkzaamheden aan kabels en leidingen. De opbrengsten voor deze leges zijn 103.000 euro hoger doordat er meer aanvragen voor instemmingsbesluiten van netbeheerders zijn geweest dan begroot. De inkomsten op de leges is sterk afhankelijk van de hoeveelheid werkzaamheden die de netbeheerders doen.
Er zijn minder kosten gemaakt dan begroot omdat er minder/geen werkzaamheden in de buitenruimte zijn gedaan die niet vallen onder de andere beheerskosten. Hierdoor kon in deze gevallen de kosten geboekt worden op de beheerposten van de betreffende discipline die hier voordeel aan had. Hierdoor zijn op de post 18.000 euro minder kosten gemaakt. Per saldo is er dus een voordeel van 121.000 euro.

Electra kosten openbare verlichting
Nadelige verschil van 23.000 euro door hogere energienota's van Vattenfall.

Straatreiniging en onkruidbestrijding op verharding
De Avri voert het straatvegen en onkruidbestrijding op verhardingen uit op basis van de DVO Ibor. Door het lange groeiseizoen en zeer groeizame jaar was meer inzet nodig van materieel en menskracht om de goten schoon te houden en het onkruid op de verharding op het gewenste beeld. De extra kosten bedragen 28.203 euro en komen ten laste van de algemene middelen. We volgen de  ontwikkelingen op klimaatgebied. Het is realistisch dat het groeiseizoen structureel langer wordt en hiermee ook de kosten structureel stijgen.  

Verkeersbeleid
Alle gemeenten hebben van de Regio Rivierenland een deel van de Mobiliteitsbijdrage teruggekregen over de periode 2019-2022. De regio heeft in totaal minder geld uitgegeven dan via Mobiliteitsfonds van gemeenten is ontvangen. Dit bedrag is evenredig terug verdeeld naar inwoneraantallen per gemeente (West Betuwe 37.000 euro) en daarmee 6.000 euro hoger dan eerder aangegeven in de 2e bestuursrapportage.
Voor de werkzaamheden van de ODR is 13.000 euro gereserveerd, voor o.a. geluidsvraagstuk A2. Deze inzet is in 2023 niet nodig geweest.
Per saldo een voordeel van 19.000 euro.

Digitaal parkeervergunningensysteem
Samen met BWB en de gemeentes Tiel en Culemborg is het onderzoek voor gezamenlijk inkopen van een digitaal parkeervergunningensysteem in een zodanig stadium gekomen dat het beschikbaar gestelde bedrag 35.000 euro niet noodzakelijk is. Zodra er meer duidelijkheid komt, zal dit in de P&C cyclus opnieuw in beeld komen.

Verkeerslichten Regel Installatie (VRI)
In 2023 is de reservering, ten behoeve van de bijdrage aan realisatie/vervanging van de gemeenschappelijk verkeerslichten (van provincie en gemeente), niet nodig geweest (57.000 euro) omdat de gemeentelijke bijdrage aan de kosten lager is uitgevallen dan begroot.

Inhuur projectleider A2
Er is in 2023 minder ambtelijke inzet benodigd geweest dan geraamd omdat het rijk besloten heeft tot vertraging in de uitvoering van het project MIRT-A2. De ambtelijke inzet is nu vooral gericht geweest op een aantal met de eigenlijke verbreding van de A2 samenhangende maatregelen, zoals de realisatie van een carpoolplaats en aanpak van het sluipverkeer. Een incidenteel voor deel van 24.000 euro.

Gladheidsbestrijding
Er zijn in 2023 nieuwe zoutstrooiers en schuiven geleverd conform de reguliere vervanging waardoor alleen essentieel onderhoud noodzakelijk was. Hierdoor zijn de kosten van het onderhoud van de zoutstrooiers incidenteel 23.000 euro lager uitgevallen.
De kosten van de AVRI zijn gestegen door langdurige acties en extra inkoop zout. Hierdoor zijn de kosten 8.000 hoger uitgevallen.  Per saldo geeft dit een voordeel van 15.000 euro.

Zwerfafval/Prullenbak vergoeding
Nedvang vergoeding voor het ledigen van de prullenbakken, deze vergoeding wordt achteraf uitbetaald. Deze vergoeding van 39.000 euro is in 2023 niet ingezet en kan derhalve vrij vallen.

Deze pagina is gebouwd op 07/15/2024 12:55:33 met de export van 07/15/2024 12:45:29