Bestuur en Ondersteuning
De lasten en baten van het programma zijn hieronder weergegeven.
Bestuur en Ondersteuning | Begroting voor wijziging 2023 | Begroting na wijziging 2023 | Rekening 2023 |
---|---|---|---|
Taakvelden BBV (excl. reserves) | |||
Lasten (x € 1.000) | |||
0.1 Bestuur | -3.875 | -4.543 | -4.044 |
0.2 Burgerzaken | -1.415 | -1.679 | -1.528 |
0.4 Overhead | -14.536 | -19.707 | -17.251 |
Totaal Lasten | -19.826 | -25.929 | -22.823 |
Baten (x € 1.000) | |||
0.1 Bestuur | 2 | 2 | 159 |
0.2 Burgerzaken | 616 | 705 | 718 |
0.4 Overhead | 66 | 135 | 222 |
Totaal Baten | 684 | 842 | 1.099 |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -19.142 | -25.086 | -21.724 |
Totaal toevoegingen | -1.441 | -2.820 | -4.045 |
Totaal onttrekkingen | 696 | 10.708 | 10.197 |
Gerealiseerd resultaat | -19.887 | -17.199 | -15.572 |
Toelichting
Bedragen x € 1.000 | |||
Toelichting afwijkingen Programma 1 Bestuur en Ondersteuning | Incidenteel/ | Nadeel | Voordeel |
Budgetoverhevelingen | |||
Raad | I | 14 | |
Rekenkamer | I | 137 | |
Wet Open Overheid (WOO) | I | 70 | |
Samen West Betuws Werken | I | 189 | |
Procesoptimalisering | I | 36 | |
Coaching team Publiek | I | 27 | |
Neutraal tussen programma's | |||
Organisatiekosten | I | 38 | |
BR Flexibele kern (organisatiekosten) | I | 229 | |
Overig | |||
Raad en raadscommissies | I | 48 | |
Burgemeester en wethouders | I | 433 | |
Producten team Publiek | I | 64 | |
GR Bedrijfsvoeringsorganisatie West Betuwe | I | 381 | |
Overige (ambtelijke) overhead | I | 416 | |
Diverse kleine verschillen | I | 4 | |
Subtotaal | 229 | 1.857 | |
Totaal saldo verschillen | 1.628 |
Budgetoverhevelingen
We stellen de volgende budgetoverhevelingen voor:
Raad
Het volledige fractiebudget is in 2023 niet benut voor een bedrag van 14.050 euro.
Rekenkamer
In 2023 zijn er beperkte uitgaven geweest op het budget voor de rekenkamer. Het extra budget van 137.000 euro is in 2024 nodig voor een verrekening met het krediet voor de AV-apparatuur.
Wet Open Overheid (WOO)
Een aantal zaken, zoals rondom het openbaar maken van collegestukken, zijn (nog) niet uitgevoerd omdat hierbij een integrale aanpak noodzakelijk is. Vanaf 2024 vindt de verdere implementatie van de Wet open overheid binnen onze organisatie plaats. Hier moeten nog veel werk worden verzet, vandaar dat er een verzoek tot budgetoverheveling is ingediend.
Organisatieontwikkeling
In de begroting hebben we een aantal budgetten voor organisatieontwikkeling. In 2023 zijn niet de volledige budgetten benut voor een bedrag van 225.000 euro.
- Het project procesverbetering is vertraagd in verband met opleiding en inzetbaarheid van de leanexperts. Dit loopt door in 2024.
- In 2023 hebben diverse inspanningen en projecten plaatsgevonden binnen het programma Samen West Betuws Werken (SWBW). Het programma SWBW duurt 4 jaar. Deel van de projecten lopen door in 2024 vanwege beperkte beschikbare capaciteit in 2023 door de Oekraïne-crisis en niet-ingevulde vacatures.
Coaching team publiek
Dit budget van 27.360 euro is benodigd voor extra werkzaamheden in 2024 voor onder andere de coaching van het team publiek.
Tussen programma's
Organisatiekosten (salarissen)
Het totale salarisbudget bedraagt ongeveer 25 miljoen euro. Op het totale salaris budget is een voordeel van 1.225.000 euro in 2023. Dit voordeel is toegevoegd aan de bestemmingsreserve Flexibele Kern conform het raadsbesluit bij de decemberwijziging 2022. In deze decemberwijziging heeft de raad besloten om overschotten op de personeelsbudgetten bij de jaarrekening te storten in de bestemmingsreserve Flexibele kern personeel (beslispunt 4).
Flexibele kern
De flexibele kern is bedoeld om de kosten te dekken voor werkzaamheden/opdrachten waar we geen vaste formatie voor hebben, maar wel graag door vast personeel willen laten uitvoeren en niet door inhuur. Er is de komende vier jaar als gevolg van het College Uitvoerings programma meer dan genoeg werk voor de flexibele kern. Door natuurlijk verloop kan een doorstroom ontstaan naar vaste functies, we behouden zo de opgedane kennis voor de organisatie. De flexibele kern vullen we steeds aan op basis van onze werkvoorraad en strategische personeelsplanning waarin we vraag en aanbod tegen elkaar afwegen. Zo creëren we maximale wendbaarheid om te kunnen meebewegen met de bestuurlijke ambities en wensen vanuit de kernen. De komende jaren storten we in totaal 3 miljoen in deze reserve vanuit de perspectiefnota 2023. Ook is aangegeven dat we overschotten op personeelsbudgetten en overschotten op inhuurbudgetten hierin storten.
Verschillen programma's
Het overschot van 1.225.000 euro is een optelling van alle voor- en nadelen van de salarislasten (organisatiekosten) van alle programma's. Dit komt grotendeels doordat we de salarislasten van onze medewerkers toegerekend hebben aan de budgetten voor Oekraïne, Crisis Noodopvang (CNO) en Energietoeslag. Deze toerekening konden we niet meer tijdig in de begroting verwerken binnen de programma's. Hierdoor is onderstaande verschuiving binnen de programma's ontstaan waardoor er voor- en nadelen zijn op de organisatiekosten in deze programma's.
Samenvatting per programma van de verschillen:
Programma 1 Storting in bestemmingsreserve flexibele kern (programma 1) | 1.263.000 -1.225.000 | ||||
Totaal saldo | 0 |
---|
Voor programma 1 bedraagt het voordeel op de organisatiekosten 1.263.000 euro. Daarnaast is er een nadeel van 1.225.000 euro vanwege de storting van het totale voordeel op de organisatiekosten in de bestemmingsreserve Flexibele Kern.
Bestemmingsreserve Flexibele kern
De bestemmingsreserve Flexibele kern is voor een aantal projecten aangewend. De aanwending is verantwoord op programma 1, maar de doorbelaste salaris- en inhuurkosten zijn op andere programma's verantwoord.
Samenvatting per programma van de verschillen:
Programma 1 Hogere aanwending bestemmingsreserve flexibele kern (programma 1) | -66.000 295.000 | ||||
Totaal saldo | 0 |
---|
Overig
Raad en raadscommissies
Het voordeel van 48.000 euro komt voornamelijk doordat de aanbesteding van het raadsinformatiesysteem niet heeft plaatsgevonden.
Burgemeester en wethouders
Het voordeel komt voornamelijk door een vrijval van de voorziening voor de wethouderspensioenen. Aanleidingen voor de vrijval zijn:
- als gevolg van de actuariële berekening bleek dat de voorziening wethouders pensioenen te hoog was. Dit wordt veroorzaakt door de hogere rekenrente waarmee moet worden gerekend en de afgenomen levensverwachtingen. Conform de vigerende regelgeving valt dit bedrag vrij.
- lagere premies voor de opbouw van de pensioenen en risico nabestaanden pensioen van de huidige en voormalige wethouders.
Producten team Publiek
Er is een voordeel van in totaal 64.000 euro als gevolg van meer verleende diensten, zoals huwelijken, rijbewijzen en reisdocumenten.
GR Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe (BWB)
In de tweede voortgangsrapportage 2023 zijn door BWB een aantal incidentele en structurele bezuinigingen aangedragen. Deze konden niet meer in onze begroting worden verwerkt. De kosten van de bedrijfsvoering over 2023 vallen ongeveer 272.000 euro lager uit. Daarnaast was met de afrekening 2022 van 61.000 euro geen rekening gehouden. Voor het onderzoek naar de positionering van de financiële en de facilitaire functies was in de begroting 2023 rekening gehouden met 50.000 euro. Doordat de meeste werkzaamheden voor dit onderzoek al in 2022 waren uitgevoerd, is er in 2023 sprake van een incidenteel voordeel van 48.000 euro.
Overige (ambtelijke) overhead
In 2023 is er sprake geweest van incidentele onderschrijdingen op verschillende overheadkosten. De voornaamste voordelen waren er bij de mobiliteitspool (142.000 euro), lerende organisatie (97.000 euo) en op de kantoorkosten (58.000 euro).