Programma's

Veiligheid

Wat wilden we bereiken en wat hebben we gedaan

4-jaar doel

Een veilige woon- en leefomgeving voor inwoners, ondernemers, maatschappelijke instellingen en bezoekers in de gemeente West Betuwe.

Jaardoel 2023

Resultaat

Voortgang

Toelichting

We nemen de regie op het intensiveren van de aanpak van ondermijning op integrale wijze in samenwerking met onze (veiligheids)partners.

Een vastgesteld Actieprogramma ondermijning 2023-2024 in het eerste kwartaal.

In 2023 bleek dat we veiligheid als thema anders moeten organiseren in onze organisatie om efficiënt en effectief te werken om risico’s te beheersen. Een programmamanager Veiligheid ging aan de slag met de opgave waar we voor staan. In 2023 lag de focus op het op orde brengen van de basis naast de reguliere werkzaamheden. Daarnaast ontstonden in 2023 meerdere vacatures binnen het team waardoor het niet gelukt is een Actieprogramma ondermijning op te stellen. Het lukte niet om in 2023 het team op sterkte te krijgen, mede door de beperkte beschikbaarheid op de arbeidsmarkt.

Het programma veiligheid is doorgeschoven naar Q2 2024 omdat de schaarse capaciteit nodig is voor het continueren van regulier werk. Dit zorgt ervoor dat de programmamanager onvoldoende kan worden ondersteund in het realiseren van het programma veiligheid.

We nemen de regie op het intensiveren van de aanpak van ondermijning op integrale wijze in samenwerking met onze (veiligheids)partners.

We hebben duidelijk in beeld gebracht wat er nodig is om een Veiligheidsinformatieknooppunt (VIK) in te richten.

Het regionale project binnen Gelderland-Zuid is afgerond. Het resultaat is dat samen met de gemeenten Tiel en Culemborg, na een uitgebreide marktverkenning, is besloten om een systeem aan te kopen. Vanwege gebrek aan personele capaciteit is besloten om de aanschaf en implementatie te verschuiven naar medio 2024.

We verbeteren de persoons-, groeps- en kerngerichte aanpak om veiligheidsproblemen tegen te gaan.

We stellen in kwartaal 3 van 2023 een Uitvoeringsplan 'Aanpak Woonoverlast', als onderdeel van het Kerngericht werken.

Door het ontstaan van meerdere vacatures is het niet gelukt om een Uitvoeringsplan ‘Aanpak Woonoverlast’ op te stellen en te implementeren. Het Uitvoeringsplan wordt opnieuw ingepland voor 2024. In dit plan worden ook de aanbevelingen uit het onderzoek naar de verbinding tussen Zorg en Veiligheid (uitgevoerd in augustus/september) meegenomen. In dit onderzoek is gekeken hoe casus- en procesregie wordt uitgevoerd, o.a. bij (woon)overlastcasussen.

We verbeteren de persoons-, groeps- en kerngerichte aanpak om veiligheidsproblemen tegen te gaan.

Het 'Referentiekader en handelingsperspectief Basisniveau bestuurlijke aanpak mensenhandel' is kwartaal 2 gereed.

Sinds 2022 is er een lokale leidraad "Aanpak Mensenhandel". Deze leidraad is verder ontwikkeld aan de hand van actuele casussen, ook in het licht van het verbetertraject in het kader van zorg en veiligheid. Vaststelling van het document is doorgeschoven naar 2024 Q?

We intensiveren het toezicht en handhaving met focus op het buitengebied, huisvesting arbeidsmigranten en evenementen.

Een Bestuurlijk Interventieteam is in kwartaal 1 samengesteld en voert integrale controles uit.

Als pilot is in 2023 een klein bestuurlijk interventieteam opgericht. In eerste instantie gericht op de huisvesting van arbeidsmigranten. Over hoe dit is verlopen bent u over geïnformeerd tijdens de beeldvormende avond op 5 september 2023. Het is de bedoeling om het vormen van een bestuurlijk interventieteam op te nemen als actiepunt in het nog op te stellen Actieprogramma Ondermijning en de integrale controles uit te breiden naar andere onderwerpen. De vorming van een bestuurlijk interventieteam nemen we mee in het programma ondermijning (of veiligheid?).

We optimaliseren het proces van de aanvraag van een evenementenvergunning.

Het proces van de aanvraag van een evenementenvergunning is doorontwikkeld in kwartaal 1 van 2023 en implementeren de verbeterpunten.

Het project om het proces te optimaliseren is afgerond en de nazorgtaken (bijvoorbeeld de invoering van e-Herkenning/DigiD) vinden plaats bij organisatie brede ontwikkelingen (zoals de invoering van digitale formulieren). Naast optimalisatie is ook communicatie richting organisatoren en gemeenteraad in voorbereiding voor Q1 2024.

4-jaar doel

Onze inzet is om branden, zware ongevallen en rampen zoveel mogelijk te voorkomen en de inwoner en ondernemer zo goed mogelijk hierop voor te bereiden. Bij een calamiteit willen we zo adequaat mogelijk hierop voor te bereiden.

Jaardoel 2023

Resultaat

Voortgang

Toelichting

We zetten in op het beter bewust maken van de eigen verantwoordelijkheid van inwoners, ondernemers en recreanten en de mogelijkheden om zich te beschermen tegen bedreigingen van fysieke onveiligheid in de woning en omgeving.

In kwartaal 2 is het Communicatieplan over risicocommunicatie in woning en omgeving en eigen verantwoordelijkheden en manieren om dit te bevorderen gereed en wordt uitgevoerd.

Het onderwerp is verkend. Door gebrek aan personele capaciteit is het communicatieplan over risicocommunicatie in woning en omgeving niet afgerond in 2023. Het plan wordt opnieuw ingepland voor 2024.

We zetten in op het beter bewust maken van de eigen verantwoordelijkheid van inwoners, ondernemers en recreanten en de mogelijkheden om zich te beschermen tegen bedreigingen van fysieke onveiligheid in de woning en omgeving.

We stellen in kwartaal 2 van 2023 een projectplan 'Rookmelders' op.

Er ligt een concept-projectplan. Vanwege gebrek aan personele capaciteit is het niet gelukt het concept-projectplan te operationaliseren in 2023. Het projectplan ‘Rookmelders’ wordt opnieuw ingepland voor 2024.

Deze pagina is gebouwd op 07/15/2024 12:55:33 met de export van 07/15/2024 12:45:29