Programma's

Bestuur en Ondersteuning

Wat wilden we bereiken en wat hebben we gedaan

4-jaar doel

De leefbaarheid in de kernen wordt door concrete maatregelen samen met de inwoners verbeterd.

Jaardoel 2023

Resultaat

Voortgang

Toelichting

Het programma kerngericht werken wordt doorontwikkeld en geborgd in de organisatie.

We leveren een herijkt programmaplan kerngericht werken op half 2023.

Het programmaplan kerngericht werken was in concept gereed eind 2023, maar wordt nu meegenomen in het Plan van Aanpak versterking kerngericht werken en financiële consequenties, conform de motie die de gemeenteraad op 9 november 2023 heeft aangenomen.

Het programma kerngericht werken wordt doorontwikkeld en geborgd in de organisatie.

We leveren een doorontwikkeld kernagendaproces op in 2023 en implementeren de verbeterpunten.

We voerden gesprekken met een groot aantal kernen. De aanpak en stand van zaken van de uitvoering van de actiepunten van de kernagenda's in 2023 en de doorontwikkeling van de kernagenda’s kwamen hierin aan bod. De resultaten van deze gesprekken komen terug in het plan van aanpak versterking a kerngericht werken, dat in mei 2024 als raadsvoorstel op de agenda staat.

We ondersteunen kernagendagroepen met het verbreden en versterken van hun netwerken.

Ten minste 8 kernagendagroepen hebben hun netwerk vergroot en verstevigd.

Netwerkversterking is een belangrijk onderwerp. Uit monitoring blijkt dat kernen met actieve netwerken meer punten uit de kernagenda realiseren. We stimuleren dat kernen aangehaakt zijn op provinciale ondersteuningsnetwerken zoals De Vereniging dorpshuizen en kleine kernen Gelderland (DKK) en de leefbaarheidsalliantie. Het project robuuste netwerken is in 2023 opgestart. Doel is dat kernen hiermee hun netwerk in beeld krijgen en ook weten hoe ze dit verder kunnen uitbouwen. In 2024 is dit een gesprekspunt in het overleg met de inwonersplatforms.

We ondersteunen kernagendagroepen met het verbreden en versterken van hun netwerken.

Er worden twee activiteiten georganiseerd waarbij kernagendagroepen kunnen uitwisselen.

Het project kennisdeling loopt. In november heeft een eerste kennissessie voor alle kernen plaats gevonden.

We ondersteunen inwonersinitiatieven maximaal. Inwoners weten hoe de gemeente en andere partijen hen kunnen ondersteunen bij hun initiatief.

We hebben duidelijk in beeld gebracht welke ondersteuningsmogelijkheden er beschikbaar zijn voor inwonersinitiatieven zowel binnen als buiten onze organisatie.

De ondersteuningsmogelijkheden zijn in beeld gebracht.

We ondersteunen inwonersinitiatieven maximaal. Inwoners weten hoe de gemeente en andere partijen hen kunnen ondersteunen bij hun initiatief.

We faciliteren de kernen middels een de ontwikkeling van een digitaal platform. We maken een plan van aanpak voor de ontwikkeling en implementatie van het digitaal platform samen met de kernen. In twee kernen starten wel met een pilot.

We geloven sterk in de kracht van persoonlijke ontmoetingen en willen deze zoveel mogelijk faciliteren. Om dit te ondersteunen ontwikkelen we samen met inwoners een instrument voor samenwerking tussen, in en met kernen.
We onderzoeken samen met inwoners en onze medewerkers de behoeften en verwachtingen, en ontwerpen in co-creatie met pilotgroepen Beesd en Heukelum een prototype. Dit prototype zal dienen als basis om het Programma van Eisen aan te scherpen. De provincie Gelderland ondersteunt deze pilot.

Inwoners dragen actiever bij aan de leefbaarheid in hun kern en denken meer mee.

Inwoners realiseren meer initiatieven. We peilen via de uitvoeringsmonitor van de kernagenda's het aantal initiatieven waarbij inwoners in de lead zijn. We starten met een nulmeting.

In de uitvoeringsmonitor volgen we de realisatie van het aantal inwonersinitiatieven vanuit de kernagenda’s. Er is geen nulmeting en vervolgmeting gedaan omdat de monitor  nog in ontwikkeling was in 2023 en de gegevens daardoor niet vergelijkbaar zijn. Er zijn meer subsidies toegekend vanuit  het leefbaarheidsbudget en kernenbudget vanuit de kernen  dan in 2022.
Stand van zaken 2023: in 2023 zijn 103 aanvragen vanuit het leefbaarheidsbudget toegekend, een totaalbedrag van €120.000. Eind 2023 zijn 43 aanvragen uit het kernenbudget toegekend, waarvan 25 initiatieven  waarbij het eigenaarschap bij de inwoners ligt, een totaalbedrag van € 66.000. De overige 18 initiatieven komen voort uit gezamenlijk eigenaarschap van gemeente en inwoners.

Inwoners dragen actiever bij aan de leefbaarheid in hun kern en denken meer mee.

We hebben de dilemma's en knelpunten rondom participatie en kerngericht werken in beeld gebracht en bepaald hoe we als organisatie hiermee omgaan.

In het voorjaar is in beeld gebracht wat de stand van zaken is van de actiepunten uit de kernagenda’s. Oplossingen voor geconstateerde knelpunten zijn onderdeel van het uitvoeringsprogramma kerngericht werken. Deze worden meegenomen in het plan van aanpak versterking kerngericht werken.
Eind 2023 is de evaluatie van de participatiepilots gereed; de raad is hierover in maart 2024 geïnformeerd. In deze raadinformatienota staan ook aandachtspunten voor de doorontwikkeling van participatie.

4-jaar doel

Onze dienstverlening verbetert door het dichtbij en op maat aanbieden van keuzemogelijkheden voor inwoners.

Jaardoel 2023

Resultaat

Voortgang

Toelichting

Zichtbare verbetering op toegankelijkheid, effectiviteit en efficiency op inwonercontact

Oplevering en ingebruikname nieuwe (t)Huisvesting zomer 2023 met een nieuwskamer.

Sinds november werken medewerkers in het gemeentehuis. In januari openden we de nieuwe thuisvesting.
We startten in november met de Nieuwskamer. Hier bespreken we met collega's vanuit verschillende teams wat er leeft en speelt in onze gemeente. De input komt via verschillende kanalen binnen. De signalen die we hier ontvangen, gebruiken onze vakteams om waar nodig bij te sturen en stellen ons in staat om gerichter te communiceren.

Zichtbare verbetering op toegankelijkheid, effectiviteit en efficiency op inwonercontact

Verbetering op bereikbaarheid, informatieverstrekking en afhandeling van dienstverleningsprocessen.

We voerden verbeteringen door bij een aantal dienstverleningsprocessen, wat resulteerde in kortere wachttijden en een betere bereikbaarheid.
In mei voerden we de Burgerpeiling uit; de resultaten zijn in het najaar gepubliceerd. De verbeterpunten bespraken we met de betrokken teams en namen we op in verbeterplannen.
Sinds het vierde kwartaal voeren we tevredenheidsmetingen uit op het proces 'meldingen openbare ruimte', waarvan de resultaten input vormen voor verdere verbeteringen.

Inzet op digitalisering van de dienstverlening

Mogelijk maken van zelfservices door digitale toepassingen voor inwoners en ondernemers.

De Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe (BWB) stelde verschillende toepassingen beschikbaar waarmee inwoners in de toekomst digitaal zaken kunnen doen met onze gemeente. Een daarvan is het klantportaal, ook bekend als Persoonlijke Inlog Pagina (PIP). Dit najaar hebben we PIP uitgebreid getest om in 2024 live te gaan voor een aantal geselecteerde processen.
In juli rondden we het project vernieuwde website af, waarbij bijna 600 pagina's handmatig zijn overgezet naar het nieuwe systeem. Ook schaften we een nieuwe e-formulierentool aan. De planning voor het overzetten van de e-formulieren naar de website is doorgeschoven naar 2024.

Inzet op digitalisering van de dienstverlening

Verbetering van ICT voorzieningen voor vastleggen van gegevens.

De Wet open overheid was aanleiding om te starten met het project 'informatiehuishouding op orde'. Hierbij hoort het opstellen van beleid en het uitvoeren van projecten, zoals de aanschaf en implementatie van een anonimiseringstool bij Woo-verzoeken.
Sinds december registreren we terugbelverzoeken in ons zaaksysteem Djuma. Hiermee sturen we op een tijdige afhandeling.
Trainingen over het gebruik van Djuma zijn veelvuldig gevolgd door (nieuwe) collega’s. Daarnaast hebben we processen doorontwikkeld om ze gebruiksvriendelijker te maken. Deze kennis bij medewerkers en de doorontwikkeling dragen bij aan een betere vastlegging, archivering en efficiëntere opvolging van klantvragen.

Deze pagina is gebouwd op 07/15/2024 12:55:33 met de export van 07/15/2024 12:45:29