De gemeente West Betuwe heft de volgende belastingen:
- onroerende-zaakbelasting (OZB),*
- rioolheffing,*
- parkeerbelasting,
- precariobelasting op standplaatsen,
- reclamebelasting,*
- toeristenbelasting.
De heffingen met een * worden door BSR verzorgd. BSR verzorgt ook de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ).
West Betuwe heeft de inzameling van huishoudelijke afvalstoffen bij het gemeentelijk samenwerkingsverband Afvalverwijdering Rivierenland (Avri) ondergebracht. De belangrijkste taken van Avri zijn de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en grondstoffen, het beheer van openbare ruimte en handhaving. Het algemeen bestuur van Avri stelt jaarlijks de tarieven voor de afvalstoffenheffing vast.
Vergelijking tarieven met de regiogemeenten
Uit de rapporten over 2022 en 2023 van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO), is onderstaand overzicht samengesteld van de lokale lastenontwikkeling in West Betuwe zowel in vergelijking met de buurgemeenten als met het landelijk gemiddelde.
Om de lastendruk te bepalen wordt uitgegaan van de grootste heffingen, te weten OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing. Tevens wordt onderscheid gemaakt in eenpersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens.
Gemeente | Eenpersoons | Meerpersoons | Rangnummer | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2022 | 2023 | 2022 | 2023 | ||||
Buren | 1.092 | 1.136 | 1.105 | 1.161 | 316 | 327 | |||
Culemborg | 951 | 945 | 965 | 971 | 239 | 209 | |||
Gorinchem | 797 | 880 | 905 | 995 | 165 | 239 | |||
Maasdriel | 912 | 965 | 922 | 1.001 | 194 | 247 | |||
Neder-Betuwe | 1.011 | 1.061 | 1.023 | 1.081 | 294 | 303 | |||
Tiel | 851 | 901 | 917 | 981 | 182 | 224 | |||
Vijfheerenlanden | 920 | 924 | 1.004 | 1.008 | 280 | 257 | |||
West Betuwe* | 1.123 | 1.211 | 1.134 | 1.231 | 327 | 341 | |||
West Maas en Waal | 916 | 958 | 926 | 980 | 199 | 221 | |||
Zaltbommel | 939 | 1.012 | 954 | 1.040 | 221 | 279 | |||
Landelijk gemiddelde | 832 | 871 | 907 | 946 | |||||
Bron : COELO-Atlas van de lokale lasten 2022 en 2023 |
De (deel)gemeente met rangnummer 1 heeft de laagste woonlasten in de categorie meerpersoonshuishouden en nummer 352 (2023 / 2022: 354) heeft de hoogste woonlasten.
* het tarief is als volgt opgebouwd:
Eenpersoons huishouden | Meerpersoonshuishouden | |||
2022 | 2023 | 2022 | 2023 | |
OZB | 456 | 481 | 456 | 481 |
Rioolheffing | 377 | 417 | 377 | 417 |
Afvalstoffenheffing | 290 | 313 | 301 | 333 |
Totaal | 1.123 | 1.211 | 1.134 | 1.231 |
OZB
De grondslag voor de heffing van onroerendezaakbelasting (OZB) is een percentage van de WOZ-waarde. De WOZ-waarde voor het belastingjaar 2023 is bepaald naar de waarde op waardepeildatum 1 januari 2022.
In de categorie woningen steeg de waarde ten opzichte van waardepeildatum 1 januari 2021 met gemiddeld 16 procent. Voor de niet-woningen is sprake van een gemiddelde waardestijging van 1,25 procent.
Tarieven OZB | 2023 |
---|---|
Woningen | |
OZB eigenarenbelasting | 0,1033% |
Niet woningen | |
OZB gebruikersbelasting | 0,2513% |
OZB eigenarenbelasting | 0,2999% |
De totaal in 2023 gerealiseerde (netto) opbrengst OZB bedraagt 15.529.000 euro en is 260.000 euro hoger dan begroot. Uitgedrukt in een percentage van de totaal begrote opbrengst is dit een verschil van 1,7 procent. De hogere (netto) opbrengst wordt voor een deel veroorzaakt door een afname van de verwachte oninbare opbrengsten van voorgaande jaren.
Rioolheffing
Binnen de gemeente West Betuwe geldt als maatstaf van de heffing het aantal kubieke meters water dat vanuit het perceel wordt afgevoerd. Het tarief voor de rioolheffing is, conform het uitgangspunt alle belastingen te harmoniseren, voor 2023 berekend op 417 euro per jaar per huishouden, tot en met 500 m3 waterverbruik.
De opbrengst rioolheffing is 148.000 euro lager dan de raming voor 2023.
Omdat er bij de rioolheffing sprake is van een gesloten financieringssysteem heeft de hogere gerealiseerde opbrengst geen gevolgen voor de jaarrekening 2023.
De rioolheffing mag maximaal kostendekkend zijn en de gemeente West Betuwe streeft ook naar die maximale kostendekkendheid.
Bedragen x € 1.000
Kostendekking rioolheffing | ||
Directe lasten taakveld 7.2 | 6.220 | |
---|---|---|
Directe lasten taakveld 6.3 (kwijtscheldingen) | 238 | |
Directe baten taakveld 7.2 (exclusief heffingen) | -15 | -/- |
Netto lasten | 6.443 | |
Toe te rekenen lasten: | ||
Toegerekende rente inzet reserves en voorzieningen | 308 | |
Overhead | 1.015 | |
BTW | 1.412 | |
Totale lasten | 9.179 | 100% |
Opbrengst heffingen | 9.174 | |
Dekking | 100% |
Parkeerbelasting
In het centrum van Geldermalsen geldt de verplichting parkeerbelasting te betalen. Deze belasting wordt gebruikt om de kosten van de parkeervoorzieningen te bestrijden en het parkeren te reguleren.
Kosten naheffingsaanslag
Indien niet of onvoldoende parkeerbelasting op aangifte wordt voldaan, volgt bij controle een naheffingsaanslag parkeerbelasting. Deze bestaat uit het tarief voor één uur, verhoogd met kosten. Voor 2023 bedroegen deze kosten 72,90 euro.
De gerealiseerde opbrengst parkeerbelasting is 19.000 euro lager dan de oorspronkelijke raming en 1.000 euro lager dan de (gewijzigde) begroting.
De gerealiseerde opbrengst van de naheffingsaanslagen is 56.000 euro lager dan de raming.
Precariobelasting
Precario op standplaatsen
Precariobelasting is gebaseerd op artikel 228 van de Gemeentewet. Hierin is geregeld dat "ter zake van het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond, een precariobelasting kan worden geheven".
Standplaatsen worden ingenomen door ondernemers met bijvoorbeeld een kraam of een verkoopwagen op plaatsen waar geen sprake van een markt is conform de marktgeldverordening. Voor standplaatsen kunnen verschillende heffingen naast elkaar worden geheven, namelijk een precariobelasting voor het in gebruik nemen van gemeentegrond en leges voor de afgifte van een standplaatsvergunning, al dan niet naar tijdsduur. Beiden worden geheven in West Betuwe.
Precariobelasting is een algemene belasting met een onbeperkte tariefstelling. Voor 2023 is het tarief gecorrigeerd met de inflatiecorrectie van 8,7 procent.
Het tarief voor 2023 bedraagt:
- Voor het innemen van een standplaats, anders dan het innemen van een standplaats op de weekmarkt in Geldermalsen, per standplaats, per dagdeel (maximaal 4 uur), per jaar € 285,00;
- Voor het innemen van een standplaats ten behoeve van seizoensgebonden verkoop waarbij de standplaats in die periode meerdere dagen per week wordt ingenomen, per m2, per week € 0,90;
- Voor het innemen van een standplaats die wordt gebruikt ten behoeve van het uitoefenen van maatschappelijk sociale gezondheidsdiensten, zoals bevolkingsonderzoeken € 0,00.
Reclamebelasting
Binnen West Betuwe wordt enkel reclamebelasting in de kern van Geldermalsen geheven. Deze reclamebelasting werd in 2017 op verzoek van de ondernemers ingevoerd. Afgesproken is dat de opbrengsten na aftrek van de uitvoeringskosten via een aparte subsidieverordening in een ondernemersfonds worden gestort. Vanuit dit fonds worden collectieve evenementen, promotieactiviteiten en feestverlichting gefinancierd, evenals activiteiten voor het versterken van het centrumgebied en het verbeteren van het vestigingsklimaat.
Het tarief bedroeg in 2023, net als in 2022 minimaal 350 euro en maximaal 1.000 euro per vestiging.
Toeristenbelasting
Eigenaren van campings, hotels, pensions enzovoort moeten toeristenbelasting betalen en zij rekenen die door aan degenen die bij hen verblijven. Dit zijn nooit inwoners van de gemeente.
West Betuwe heft toeristenbelasting voor een verblijf met overnachting. In 2020 is besloten tot een tarief van 1,50 euro per persoon. Vanwege Covid-19 is dit nog niet doorgevoerd in 2021 en 2022. Vanaf 2023 wordt het destijds door de raad vastgestelde tarief van 1,50 euro per persoon per nacht gehanteerd. Dit tarief blijft bevroren tot en met belastingjaar 2025.