Programma's

Onderwijs

Wat wilden we bereiken en wat hebben we gedaan

4-jaar doel

Meer inwoners hebben een goede basis, zodat zij mee kunnen doen, zich kunnen ontwikkelen en een zinvolle bijdrage kunnen leveren aan de samenleving.

Jaardoel 2023

Resultaat

Voortgang

Toelichting

We ondersteunen laaggeletterden om betere basisvaardigheden te krijgen

Nulmeting van het aantal laaggeletterden dat deelneemt aan een programma van laaggeletterdheid.

In plaats van de nulmeting hebben focus gelegd op duidelijker en aantrekkelijker maken van de camouflagecursussen, waardoor er meer deelnemers bereiken. We blijven zoeken naar Taalambassadeurs. Laaggeletterden weten het Digi-Taalhuis goed te vinden. Het Leerpunt wordt goed bezocht.

We stimuleren de mogelijkheden tot het volgen van volwasseneneducatie.

We hebben concrete acties uitgevoerd om inwoners die daar behoefte aan hebben te stimuleren van volwasseneneducatie gebruik te maken.

Het ROC Rivor heeft een medewerker in dienst genomen op het gebied van marketing en PR. Deze medewerker zoekt via beeld en met zo weinig mogelijk tekst, contact met laaggeletterden om hen te wijzen op de mogelijkheden tot het volgen van cursussen. ROC Rivor kijkt ook naar mogelijkheden om werknemers bij fruitbedrijven te bereiken. Ook het Team Sociaal verwijst door.

We werken volgens de doelstellingen van de onderwijsvisie.

We stellen de Uitvoeringsagenda 2023 vast.

Het jaarplan 2023 is op 28 februari 2023 vastgesteld door het college en verder uitgewerkt. De thema's voor 2023 zijn inzet schoolmaatschappelijk werk, nieuwkomersonderwijs, de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt en investeren in duurzame schoolgebouwen. Een eerste sessie, over het schoolmaatschappelijk werk, was op 4 april 2023. Samen met de schoolbesturen voor primair onderwijs is een samenwerkingsovereenkomst  Nieuwkomersonderwijs West Betuwe vastgesteld.

4-jaar doel

Meer kinderen en jongeren kunnen zich optimaal ontwikkelen.

Jaardoel 2023

Resultaat

Voortgang

Toelichting

We optimaliseren de preventieve interventies van de leerplichttaak.

We hebben eind 2023 de effecten van de preventie interventie in beeld.

Leerplichtambtenaren, Team Sociaal en schoolmaatschappelijkwerkers hebben intensief contact met elkaar door wekelijks met elkaar te sparren, zoeken elkaar op en weten elkaar beter te vinden.

We zorgen ervoor dat onze schoolverlaters een startkwalificatie hebben als voorbereiding op de arbeidsmarkt.

Het aantal schoolverlaters met een startkwalificatie blijft minimaal gelijk aan het aantal van cursusjaar 2021/2022.

Het voorkomen van voortijdig schoolverlaten pakken wij Regionaal op via het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt (RMC) Regio Rivierenland. Wij zorgen, door het aanbieden van diverse programma's en de contacten met de toekomstcoach, ervoor dat zo min mogelijk leerlingen de school voortijdig verlaten en de juiste zorg en ondersteuning krijgen. Het aantal voortijdig schoolverlaters is gelijk gebleven.

We  bereiden onze jongste inwoners zo optimaal mogelijk voor op de start in het onderwijs.

90% van de peuters met een indicatie voor voorschoolse educatie bezoekt een voorschoolse voorziening.

Van de peuters uit 2020 met een indicatie voor voorschoolse educatie heeft 86% daar gebruik van gemaakt. Ouders die geen gebruik maakten van het aanbod geven aan dat zij dit 'niet nodig vinden' of het bezoek aan de peuteropvang te belastend vinden voor hun kind. Nieuw per schooljaar 2023/2024 is de mogelijkheid voor scholen om een beroep te doen voor subsidie voor vroegschoolse educatie. Een doorgaande lijn wordt zo gerealiseerd.

We investeren in het terugdringen van de leer- en ontwikkelingsvertragingen, mede als gevolg van de coronapandemie.

Meer groepsinzet via schoolmaatschappelijk werk in de eerste helft 2023 en evaluatie daarvan in tweede helft 2023.

De inzet van de uren van het schoolmaatschappelijkwerk is geëvalueerd.  Hieruit is de wens om het groepswerk schoolmaatschappelijkwerk in het primair onderwijs en het reguliere schoolmaatschappelijk werk in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs structureel te borgen ontstaan.

Deze pagina is gebouwd op 07/15/2024 12:55:33 met de export van 07/15/2024 12:45:29