Programma's

Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Wat wilden we bereiken en wat hebben we gedaan

4-jaar doel

Een inwoner van West Betuwe: - kan zich prettig en veilig verplaatsen; - ervaart minder overlast van verkeer; - kan een reis goed plannen met reistijd, route en parkeergelegenheid.

Jaardoel 2023

Resultaat

Voortgang

Toelichting

Wij voeren het jaarprogramma mobiliteitsagenda 2023 uit.

Het aandeel sluipverkeer op bekende sluiproutes daalt naar minder dan 15% van het totale verkeer per etmaal op deze wegen.

Samen met de provincie startten we in 2023 een onderzoek naar doorgaand verkeer op het onderliggende wegennet in de gemeente West Betuwe, in relatie met de A2.  Dit krijgt in 2024 een vervolg met mogelijk te nemen maatregelen, afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek. We blijven kijken naar (digitale) mogelijkheden van verkeersdata omtrent sluipverkeer, om sluipverkeer te verminderen en te anticiperen op de invoering van Europese wetgeving (per 1 januari 2025).

Wij voeren het jaarprogramma mobiliteitsagenda 2023 uit.

We zetten in op 3 speerpunten in 2023.

1. Toegankelijke looproutes: gedurende het hele jaar pasten we looproutes aan, zoals in Geldermalsen (Hooge Hoeven) en diverse locaties in Beesd.

2. Met de pilot voor Hub's in de kernen (= knoop-/ overstappunt van vervoermiddelen) sloten we aan op de carpoolmogelijkheid in Enspijk. In 2023 is daarvoor de participatie gestart, maar wordt een stapje teruggedaan door middel van een uitgebreid locatieonderzoek.

3. Aandacht voor de piekbelasting op dijken: in 2023 bereidden we het project voor en we richten ons op voorjaar 2024 met een communicatiestrategie.

Wij werken datagedreven en het programma ‘Digitalisering Overheden’ (ook bekend als de Data top 15) is West Betuwe voor 75% op orde.

We realiseren 3 data items helemaal 'compleet' (niveau 5).

Via de RIN 059 informeerden we de raad. Het concept beleidsstuk waarmee we de data items op ”compleet" krijgen, kreeg een extra verbeterslag. Hierdoor duurde het proces langer en vindt in 2024 besluitvorming plaats.

Wij werken datagedreven en het programma ‘Digitalisering Overheden’ (ook bekend als de Data top 15) is West Betuwe voor 75% op orde.

We zijn met alle data items tot niveau 'aan de slag' (niveau 3).

Van de 15 verkeersdata items (zie RIN 059):
- staan 6 data items op niveau 3 of hoger.
- zijn 6 verkeersdata items niet van toepassing in onze gemeente.
- staan 2 data items nog op niveau 2: hier liepen we vertraging op bij de bordeninventarisatie door de ingehuurde partij.
- staat 1 data item op niveau 1 maar hiervoor hebben provincie en regio een trekkersrol en bepalen zij de voortgang.

Bij reconstructie en groot onderhoud gaan we 50% van de wegen herinrichten, in overleg met de inwoners. Daarmee kan de inrichting afwijken van de bestaande inrichting.

In onze gemeente zijn van de top 10 gevaarlijke wegvakken er 3 in beheer van West Betuwe, waarvan we er 1 in 2023 verkeersveiliger maken.

Voor de Tielerweg stelden we het onderzoek uit .We pakken dit op in 2024 in combinatie met het kruispunt Tielerweg-Lingedijk.

Bij reconstructie en groot onderhoud gaan we 50% van de wegen herinrichten, in overleg met de inwoners. Daarmee kan de inrichting afwijken van de bestaande inrichting.

In onze gemeente zijn van de top 10 gevaarlijke kruispunten er 3 in beheer van West Betuwe, waarvan we er in 1 in 2023 verkeersveiliger maken.

Het kruispunt Tielerweg - Lingedijk onderzochten we niet in 2023.  In verband met noodzakelijke prioritering vindt dit in 2024 plaats, samen met het onderzoek naar de Tielerweg.

Wij werken met de provincie Gelderland aan de top 5 fietsknelpunten.

We zetten in op gezamenlijke afronding van de laatste knelpunten.

We zijn voor wat betreft de grotere infrastructurele aanpassingen in afwachting van besluitvorming van het nieuwe provinciale bestuur inzake de prioritering vanwege stikstof, tijd en geld. We blijven de raad in 2024 informeren.
In 2023 legden we met name de focus op de N327 (parallelweg, schoolzone OBS De Bloeiende Betuwe) waarvan uitvoering in 2024 gepland staat.
In 2023 dienden we met succes een zienswijze in bij de provincie om parallelweg langs de N327 niet open te stellen voor alle verkeer, maar te beperken tot bestemmingsverkeer.

4-jaar doel

We richten onze beheerplannen (en begroting) kerngericht in, zorgen dat we capaciteit beschikbaar hebben voor maatwerk.

Jaardoel 2023

Resultaat

Voortgang

Toelichting

We hebben de mogelijkheden voor het kerngericht inrichten van de beheerplannen in beeld.

We hebben in 2023 in beeld welke mogelijkheden er zijn om beheerplannen kerngericht in te richten en wat hiervan de gevolgen zijn.

In 2023 stelden we samen met het bestuur de kaders, uitgangspunten en randvoorwaarden voor het onderzoek op en maakten we een onderzoeksopdracht. In 2024 voeren we het onderzoek uit.

We hebben de mogelijkheden voor het kerngericht inrichten van de beheerplannen in beeld.

We hebben in 2023 een aantal scenario’s geschetst over hoe de kerngerichte indeling voor de gemeente West Betuwe kan worden geïmplementeerd.

Deze uitwerking volgt zodra het onderzoek naar het kerngericht inrichten van de beheerplannen gereed is.

Deze pagina is gebouwd op 07/15/2024 12:55:33 met de export van 07/15/2024 12:45:29